Στη χώρα με το τουριστικό προϊόν «Ήλιος-Θάλασσα», ήρθε η ώρα να κοιτάξουμε πέρα από αυτό και να εντάξουμε νέους προορισμούς και εμπειρίες. Οι ορεινοί προορισμοί και ο εναλλακτικός τουρισμός έχουν αρχίσει να προβάλλονται. Η συνεργασία ζυθοποιείων και οινοποιείων με το Υπουργείο Τουρισμού και τα Discover Greece και Marketing Greece, εποπτευόμενα από τον ΣΕΤΕ, μπορούν να αναδείξουν αυτούς τους χώρους, την επιχείρηση και τα προϊόντα τους και να συνδράμουν μακροπρόθεσμα στην αύξηση των εξαγωγών τους.
Το 2023 το Υπουργείο Τουρισμού και η Ελληνική Ένωση Ζυθοποιών ανακοίνωσαν την θέσπιση του Σήματος Επισκέψιμου Ζυθοποιείου (ΣΕΖ). Πολλές ζυθοποιίες εκδήλωσαν άμεσα το ενδιαφέρον τους και μάλιστα αρκετές έχουν ανακοινώσει ότι κατέχουν το Σήμα Επισκέψιμου Ζυθοποιείου μέσω των κοινωνικών δικτύων τους. Ωστόσο, μια επίσημη ανακοίνωση, μια λίστα με τα ζυθοποιία αυτά δεν υπάρχει σε κάποιον από τους ιστότοπους τόσο του Υπουργείου Τουρισμού όσο και της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών. Επιπλέον στον ιστότοπο του Υπουργείου δεν υπάρχει κάποια διεθνής αναφορά, στα αγγλικά, για αυτή την ενέργεια. Αναρωτιέμαι λοιπόν πως θα γνωρίζει ένας ζυθόφιλος ταξιδιώτης -ειδικά από το εξωτερικό- αν στον τόπο επίσκεψης του υπάρχει ένα ζυθοποιείο, το οποίο να είναι επισκέψιμο και μάλιστα με την έγκριση του Υπουργείου Τουρισμού. Βέβαια αντίστοιχα απουσιάζει από τον ιστότοπο του Υπουργείου Τουρισμού και μια λίστα με τα οινοποιεία τα οποία κατέχουν το Σήμα Επισκέψιμου Οινοποιείου (ΣΕΟ). Είναι κρίμα να αναζητά στο διαδίκτυο, και να μην βρίσκει πληροφορίες, ένας ταξιδιώτης για το Σήμα Επισκέψιμου Ζυθοποιείου ή Σήμα Επισκέψιμου Οινοποιείου πριν σταθεί έξω από την είσοδο της επιχείρησης.
Τι σημαίνει όμως επισκέψιμο ζυθοποιείο για έναν τουριστικό προορισμό όπως η χώρα μας, η οποία δεν διαθέτει παράδοση στη ζυθοποιία, ωστόσο θεωρείται ανερχόμενη στον κλάδο, πέρα από όσα προβλέπει ο νόμος; Σημαίνει παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στον επισκέπτη, που θα δημιουργήσουν μνήμες, θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση του γαστρονομικού τουρισμού και θα προσφέρουν προστιθέμενη αξία στην επίσκεψη της χώρας. Η επιτυχία σε αυτό έχει ορισμένες προϋποθέσεις. Αρχικά να μην υπάρχει η εκμετάλλευση των επισκεπτών από όποιους εμπλέκονται στην εκδρομή, εξαιρώ τους ζυθοποιούς, οι οποίοι δεν χρειάζεται να εμπλακούν σε αυτές, πέρα από το καλοσώρισμα. Άλλωστε η δουλειά τους δεν είναι απαραίτητα η ξενάγηση στο ζυθοποιείο, είναι η παραγωγή ζύθων, οπότε δεν χρειάζεται να αποσπώνται από το έργο τους. Οι ζυθοποιίες με αυτό τον τρόπο θα ανοίξουν μια θέση εργασίας, την οποία ο νόμος θα προέβλεπε εφόσον υπήρχαν αρκετοί καταρτισμένοι επαγγελματίες, μέχρι τότε όμως οι παρουσιάσεις-ξεναγήσεις μπορούν να ανατεθούν σε άλλα πρόσωπα όπως γίνεται και στα οινοποιεία, για παράδειγμα έναν ζυθολόγο ή ζυθοχόο.
Εδώ να αναφέρω ότι κατάρτιση ζυθοχόου δεν προσφέρεται επίσημα στην Ελλάδα ούτε από κάποιο ΙΙΕΚ ούτε από το Δημόσιο, αν και παρακολουθώντας σεμινάρια που διοργανώνει η BeerBartender, ο ενδιαφερόμενος θα μπορούσε να ακολουθήσει αυτήν την πορεία. Προσωπικά όμως πιστεύω ότι σταδιακά χρειάζεται να δημιουργηθεί το επαγγελματικό περίγραμμα, για να υπάρξει και η αναγνωρισμένη επαγγελματική σταδιοδρομία και να ενταθεί επισήμως η εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Η επιλογή ενός ζυθοχόου στη θέση του ξεναγού δεν είναι άτοπη. Με τις γνώσεις και την εμπειρία του μπορεί να ξεναγήσει τους επισκέπτες σε όλους τους χώρους της ζυθοποιίας, να αναλύσει όσο χρειάζεται την παραγωγική διαδικασία, να καθοδηγήσει στις γευστικές δοκιμές, να προτείνει γευστικούς συνδυασμούς και να διατηρήσει την επικοινωνία απλή και ευχάριστη. Όπως θα έκανε και σε ένα εστιατόριο ή μπαρ.
Η εμπειρία ξεκινά πριν την επίσκεψη στο ζυθοποιείο, με τον επισκέπτη ή τον διοργανωτή της εκδρομής να επικοινωνούν με τον χώρο και να συμφωνούν την ημερομηνία και ώρα της επίσκεψης, όπως και τις λεπτομέρειες αυτής. Αυτή χρειάζεται να εξυπηρετεί και τις δυο πλευρές και το πρόγραμμα να τηρηθεί κατά γράμμα. Το ζυθοποιείο οφείλει να είναι φιλόξενο και να μην προκαλεί την εντύπωση ότι δεν είναι καλοδεχούμενοι. Η ξενάγηση στους χώρους ιδανικό θα είναι να προσφέρεται σε δυο τρεις γλώσσες, ανάλογα την ομάδα. Η εμπειρία γευστικής δοκιμής από δεξαμενή ή κάποιο βαρέλι ωρίμασης αποτυπώνονται σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα και δημιουργούν έμμεση προβολή της επιχείρησης. Ένα μικρό κατάστημα ή μια γωνία, για την αγορά ζύθων και αναμνηστικών όπως μπλούζες, καπέλα και ποτήρια ή υποπότηρα είναι ιδανικό κλείσιμο για την εμπειρία, ειδικά αν ανάμεσα στους επισκέπτες υπάρχουν συλλέκτες. Μια έκπτωση αρκεί, εφόσον έχει πληρωθεί αντίτιμο για την επίσκεψη και έχει πραγματοποιηθεί γευστική δοκιμή, και αυτό περισσότερο από την επιχειρηματική σκοπιά, καθώς δεν γίνεται όλα να παρέχονται δωρεάν.
Μια ακόμα γευστική εμπειρία συνδυασμού των ζύθων με τοπικά εδέσματα, αλμυρά ή γλυκά, θα δώσει άλλη διάσταση στην επίσκεψη και θα ωφελήσει και την τοπική οικονομία τόσο άμεσα, με την αναζήτηση των συνδυασμών στις επιχειρήσεις της περιοχής όσο και έμμεσα με δημοσιεύσεις στα κοινωνικά δίκτυα, τα οποία θα προβάλλουν αυτές τις επιχειρήσεις, αυτόν τον τόπο και αυτήν την εμπειρία στο φιλικό και ευρύτερο δίκτυο των χρηστών. Σκεφτείτε λίγο πιο μακριά από το σήμερα και τον χώρο σας, δείτε το «αύριο» και πολλά χιλιόμετρα μακριά, όπως τον τόπο από τον οποίο προέρχεται ο επισκέπτης. Μέσω αυτού έχετε «πρόσβαση» στην κοινότητα του, με την όμορφη εμπειρία που του προσφέρατε και το πάθος που μοιραστήκατε.
Η ώρα για όλα αυτά είναι τώρα! Όχι τον Μάιο ή τον Ιούνιο που θα αρχίσει η ζέστη και θα έχουμε τις μαζικές αφίξεις. Φυσικά και μπορείτε να οργανώσετε τα πάντα και τότε, αλλά όσο πιο νωρίς τόσο πιο καλά. Άλλωστε τότε το ζυθοποιείο θα πηγαίνει με σπασμένα τα κοντέρ, ζυθοποιώντας συνεχώς. Ετοιμαστείτε για το καλοκαίρι και αν χρειάζεστε βοήθεια μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου.
Πρώτη δημοσίευση: Beer & Bar Magazine, Τεύχος 20 (αγοράστε το τεύχος)