fbpx

περιοδικό για τον ζύθο, το απόσταγμα και το μπαρ

περιοδικό για τον ζύθο, το απόσταγμα και το μπαρ

Αποστάσεις, τάσεις & καινοτομίες

από Δανάη Μαργαριτίδη
16,9K προβολές

Το διάστημα που πέρασε μας έκανε να αναθεωρήσουμε, να δούμε τα πράγματα διαφορετικά και να επανέλθουμε με νέες και δημιουργικές ιδέες. Μπορεί όλο τον προηγούμενο καιρό να πήραμε τις αποστάσεις μας, δεν πάψαμε όμως να σκεφτόμαστε και να δημιουργούμε. Προσωπικά και επαγγελματικά οι συνήθειες, οι επιλογές, τα ενδιαφέροντα και οι προτεραιότητες τόσο οι δικές μας όσο και των εταιρειών προσαρμόστηκαν σε νέα δεδομένα.

Πολλές είναι οι νέες και ενδιαφέρουσες τάσεις που έχουμε δει τον τελευταίο χρόνο να έρχονται στο προσκήνιο με εταιρείες να τις δημιουργούν ή να τις ακολουθούν. Θετικά έχουν αντιμετωπιστεί ιδέες που ξεκίνησαν λόγω αναγκαιότητας στο προηγούμενο διάστημα. Ο νέος τρόπος ζωής που πλέον έχει υιοθετηθεί παρουσιάζει ενδιαφέρουσες προοπτικές εξέλιξης ακόμη και στη βιομηχανία της εστίασης και των αποσταγμάτων.

Οι αποστάσεις οδηγούν σε…

Το γεγονός ότι περάσαμε αρκετές ώρες και ημέρες της ζωής μας στο σπίτι μας έκανε ίσως να εκτιμήσουμε τις αξίες των τοπικών επιχειρήσεων, της συντροφικότητας και φυσικά της υγείας μας. Μπορεί να περπατήσαμε χιλιόμετρα αλλά ποτέ δεν πάψαμε να εκτιμούμε ένα καλοφτιαγμένο κοκτέιλ, ακόμη και αν το φτιάχναμε πλέον μόνοι μας ή ένα εκλεπτυσμένο απόσταγμα που έφτανε στην πόρτα μας μέσω κάποιας εφαρμογής.

Ανάμεσα στις τάσεις που βλέπουμε να έχουν αναπτυχθεί ιδιαιτέρως είναι αυτή του aperitivo, των ποτών με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, η χρήση τοπικών και εξαιρετικών πρώτων υλών, η βιωσιμότητα και άλλων ακόμη, που θα περιγράψω παρακάτω.

Αχτίδα αισιοδοξίας για τη νέα χρονιά αποτέλεσε επίσης η εμφάνιση νέων προϊόντων και υπηρεσιών στην αγορά, κάτι που αποδεικνύει περίτρανα πως το προηγούμενο διάστημα υπήρξε αφορμή για ανασυγκρότηση και δημιουργία.

Non-alcoholic μια στάση εδώ παρακαλώ!

Πρόσφατα διάβασα μία συνέντευξη της Isabella Steiner, ιδιοκτήτριας της πρώτης και ίσως μοναδικής, αυτή τη στιγμή, κάβας “nüchtern.berlin”, η οποία εμπορεύεται αποκλειστικά προϊόντα χωρίς αλκοόλ. Η Isabella Steiner έλεγε χαρακτηριστικά πως το να επιλέγει κάποιος προϊόντα χωρίς αλκοόλ αποτελεί τη νέα εκδοχή του να είναι κάποιος vegan. Πρόκειται για μια τάση την οποία παρατηρούμε εδώ και καιρό στις παγκόσμιες αγορές. Μια τάση που ξεπερνά τους μήνες Ιανουάριο (Dry January) και Οκτώβριο (Sober October) όπως γίνονταν για χρόνια, προσπαθώντας να κάνουμε μια «αποτοξίνωση». Τα προϊόντα χωρίς αλκοόλ ήρθαν για να μείνουν. Οι περισσότερες εταιρείες πλέον έχουν στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση εντάσσοντας στο χαρτοφυλάκιο τους προϊόντα της συγκεκριμένης κατηγορίας. Η ποικιλία είναι τεράστια και δεν περιορίζεται μόνο σε ζύθους ή αποστάγματα αλλά επεκτείνεται σε bitters, κρασιά, ακόμη και αφρώδεις οίνους.

Οι επιλογές χωρίς αλκοόλ έχουν αυξηθεί και στη χώρα μας δίνοντας σε όσους προσέχουν, δεν θέλουν ή δεν μπορούν να καταναλώσουν αλκοόλ, γευστικές επιλογές. Lyre’s, Martini, Crodino, Roots Divino, Seedlip, Fluere, είναι μόνο μερικά από τα προϊόντα που βρίσκουμε στην ελληνική αγορά. Επίσης αρκετά πιο διαδεδομένοι στη χώρα μας είναι οι ζύθοι χωρίς αλκοόλ, τόσο οι εισαγόμενοι όσο και οι εγχώριες παραγωγές από μεγαλύτερες αλλά και μικρότερες ζυθοποιίες. Πρόσφατα επίσης ανακάλυψα πως κυκλοφορούν και οίνοι χωρίς αλκοόλ όπως, η σειρά Torres Natureo syrah ή η σειρά Animeo.

Η τάση έχει οδηγήσει και επιχειρήσεις να δημιουργούν λίστες cocktail με αρκετές και ευφάνταστες προτάσεις. Κάποιες μάλιστα όπως το “Lonely Hearts Café” στο Βερολίνο έχουν cocktails αποκλειστικά χωρίς αλκοόλ. Προσωπικά πιστεύω πως αν ένα cocktail είναι φτιαγμένο με αγάπη, γνώση και μεράκι θα είναι το ίδιο γευστικό με ή χωρίς αλκοόλ. Ακόμη θυμάμαι εκείνο το virgin “Gin n’ Tonic” που είχα απολαύσει στο Old Dog στη Νέα Φιλαδέλφεια πριν από δύο χρόνια.

Τοπικότητα Hand by Hand με ένα Aperitivo

Η προηγούμενη τάση μπορεί εύκολα να μας οδηγήσει στην επόμενη. Τα ποτά μετά το γραφείο και η απόλαυση ενός κοκτέιλ νωρίς το απόγευμα έρχονται ως φυσική συνέχεια διαφορετικών παραγόντων. Μπορεί οι Ιταλοί να είχαν τη συγκεκριμένη συνήθεια για χρόνια ή οι Βρετανοί να έχουν από καιρό εξελίξει το “after office drinks”, στη χώρα μας όμως τίποτα από τα δύο δεν ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένο. Στην καθιέρωση του ίσως να συνετέλεσαν και οι απαγορεύσεις που εφαρμόζονταν στη διάρκεια της πανδημίας, το σίγουρο όμως είναι πως το aperitivo time ήρθε για να μείνει, και πολύ καλά έκανε αν με ρωτάτε. Είμαι από τους ανθρώπους που δεν έχω υπομονή να περάσει η ώρα για να «βγω για ποτό». Η συγκεκριμένη λοιπόν τάση θα αναφέρω πως κάπως με βόλεψε και με απελευθέρωσε. Χαμηλά σε abv ποτά, μπορούν να καταναλωθούν από νωρίς το απόγευμα σε ελαφριές και εύκολες δροσερές long drinks εκδοχές που απολαμβάνουμε στα ποτήρια μας. Πολλές είναι οι επιχειρήσεις που δημιουργούν ξεχωριστούς και ειδικούς καταλόγους προτείνοντας στους πελάτες τους γευστικά και παιχνιδιάρικα cocktails. Σχεδόν όλα κινούνται γύρω από τις φυσαλίδες, ανθρακούχα ελαφριά ποτά πάντα όμως με ένα «κρυφό» συστατικό που κάνει τη διαφορά στη γεύση.

Από τις παρασκευές αυτές συχνά δεν λείπουν και τα ελληνικά αποστάγματα και υλικά. Βότανα, μπαχαρικά ακόμη και παραδοσιακά γλυκά του κουταλιού συνδυάζονται με ελληνικά αποστάγματα όπως ούζο, τσίπουρο ή μαστίχα. Ακόμη και τα συνεχώς ανερχόμενα ελληνικά τζιν όπως Gin Grace, Mataroa και Votanikon, με το τελευταίο να αποτελεί νέα προσθήκη στην αγορά. Στη λίστα των ελληνικών αποσταγμάτων προστίθενται πλέον και άλλα όπως βερμούτ ή απεριτίφ με τα Ottos Athens Vermouth, Veroni Vermouth και Majuni. Τα δύο τελευταία αποτελούν μάλιστα νέες προσθήκες.

Επιστροφή στις ρίζες μας, απ’ όπου και αν είναι αυτές…

Καιρό τώρα αναφερόμασταν στην τοπικότητα. Είναι όντως ωραίο μία επιχείρηση να στηρίζει την τοπική κοινωνία της οποίας αποτελεί μέρος. Αρκετές είναι εκείνες που ενστερνίστηκαν τη συγκεκριμένη τάση και την έχουν πλέον εφαρμόσει στις συνταγές και στους καταλόγους τους. Ειδικά με την άνοδο τις μικροζυθοποιίας γίνεται όλο και πιο εύκολο η προσθήκη ενός τοπικού ζύθου αφού είναι αρκετές που πρόσφατα παρουσίασαν νέα προϊόντα. Ανάμεσά τους η Mylos 1888 από τη Μικροζυθοποιία Septem και η Cambos από τη Ζυθοποιία Πηνειού. Και οι δύο με αναφορές σε τοπόσημα της περιοχής τους. Το ίδιο είναι εφικτό και για τα άλλα είδη που προσφέρονται σε μπαρ, όπως ο οίνος ή το απόσταγμα. Ανάλογα την περιοχή μπορεί να υπάρχουν και περισσότερες από μία επιλογές. Ακόμα και με τη χρήση πρώτων υλών σε κοκτέιλ ή σνακ το μέλι, οι ξηροί καρποί, τα βότανα και τα μπαχαρικά συνθέτουν ένα νέο μπουκέτο τοπικών γεύσεων και αρωμάτων γυρίζοντας μας στη φύση, εκεί που όλα ξεκινούν. Η τοπικότητα επεκτείνεται και σε μαγειρικές πρώτες ύλες δημιουργώντας μια ολοκληρωτική εμπειρία στον επισκέπτη.

Παρατηρούμε πολλές χώρες και αγορές να υιοθετούν τη φιλοσοφία της τοπικότητας. Ενδιαφέρον παράδειγμα, αποτελεί το απόσταγμα Jubi Cashews Spirit, ένα aqua vitae το οποίο αποστάζεται και εμφιαλώνεται στην πόλη Ilero, της πολιτείας Oyo, στη νοτιοδυτική Νιγηρία. Αντίστοιχα στη Νότια Αφρική τα τοπικά brandy και κρασιά έχουν τη τιμητική τους ενώ μικρές τοπικές παραγωγές αξιόλογων τζιν έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνιση τους, στα οποία δεν διστάζουν να χρησιμοποιούν τοπικά βότανα και φυτά. Ένα τέτοιο φυτό είναι και το Slangbos, γνωστό και ως «θάμνος των φιδιών» καθώς σε αυτό τα φίδια τρίβονται πολλές φορές ώστε η τραχιά επιφάνεια του να τα βοηθήσει να αλλάξουν το «πουκάμισο» τους.

Σας ενδιαφέρει;

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο...

Ολόκληρο το άρθρο είναι διαθέσιμο στο αντιστοιχο τεύχος του Beer & Bar Magazine. Μπορείτε να κάνετε κλικ (αγοράστε το τεύχος) για να το προμηθευτείτε από το ηλεκτρονικό μας κατάστημα.

Πρώτη δημοσίευση: Beer & Bar Magazine, Τεύχος 16 (αγοράστε το τεύχος)

Σχετικά Άρθρα

Πείτε μας τι σκέφτεστε

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.