Το Oktoberfest είναι η μεγαλύτερη –σε επισκεψιμότητα– γιορτή ζύθου στον κόσμο, η οποία κοντεύει τις 190 διοργανώσεις, ξεκινώντας το 1810. Διοργανώνεται ακόμα και σήμερα στην ίδια περιοχή, την Theresienwiese και από τους κατοίκους της περιοχής αποκαλείται d’Wiesn. Σε αυτή τη γνωστή γιορτή συμμετέχουν μόνο οι έξι ζυθοποιίες από το Μόναχο οι Augustiner, Hacker-Pschorr, Hofbräu, Löwenbräu, Paulaner και Spaten-Franziskaner-Bräu, με τις μεγάλες και μικρές τέντες τους.
Στις 14 μεγάλες και 20 μικρές τέντες, για τις οποίες είναι κυρίως υπεύθυνες οι προαναφερθείσες ζυθοποιίες, αλλά και κάποιες μικρότερες επιχειρήσεις που δεν έχουν άμεση σχέση με τον ζύθο και προσφέρουν προϊόντα όπως κοκτέιλ, καφέ και οίνο, εργάζονται σερβιτόρες και σερβιτόροι, μπαρτεντερς, μαγείρισσες και μάγειροι, καθαρίστριες και καθαριστές, τεχνικοί για συντηρήσεις και αποκαταστάσεις βλαβών καθώς και στελέχη εταιρειών επικοινωνίας, άτομα από τα ζυθοποιεία, μέλη της διοργάνωσης, φύλακες για την ασφάλεια και κηπουροί. Για να εξυπηρετηθούν οι 7,2 εκ. (2023) επισκέπτες του Oktoberfest, το 1987 σημείωσε το προηγούμενο ρεκόρ επισκέψεων με 7,1 εκ. από όλο τον κόσμο, είναι προφανές ότι χρειάζεται ένας μεγάλος αριθμός.
Ορισμένα στατιστικά στοιχεία για το Oktoberfest:
- 7,9 εκ. λίτρα ζύθου καταναλώθηκαν το 2019 (6,5 εκ. λίτρα το 2023-7,7 εκ. λίτρα το 2014)
- 115.600 ποτήρια ζύθου συλλέχθηκαν από συλλέκτες στις εξόδους (137.790 το 2022)
- 3.250 απολεσθέντα αντικείμενα έφτασαν στο γραφείο απολεσθέντων της διοργάνωσης (το 2022 ήταν 3.500)
- 2,8 εκ. kWh ηλεκτρικού ρεύματος καταναλώθηκαν το 2023 (12% λιγότερο από το 2022)
- 300 τόνοι απορριμμάτων (7% λιγότεροι από το 2022)
- Περίπου 1.800 τουαλέτες χρειάζονται για την εξυπηρέτηση του κόσμου
- 7.620 άνθρωποι εξυπηρετήθηκαν από τον σταθμό πρώτων βοηθειών
- 7 παιδιά αναζήτησαν τους γονείς τους με τη βοήθεια της διοργανώτριας το 2023
Περισσότερα στοιχεία μπορείτε να βρείτε στον ιστότοπο της διοργάνωσης Oktoberfest.de
Κάθε χρόνο αιτούνται την συμμετοχή τους, δηλαδή αιτούνται να συνεργαστούν με την διοργανώτρια, πολλές εταιρείες. Για το 2024, υπέβαλλαν αίτημα παροχής υπηρεσιών 950 και μόλις 470 έγιναν αποδεκτές, με 153 να ανήκουν στον κλάδο του catering, οι υπόλοιποι σε εμπορικές υπηρεσίες, σε υπηρεσίες ψυχαγωγίας όπως ηθοποιοί και ένα ακόμα ποσοστό σε άλλες θέσεις πιο γενικές. Τα βασικά προσόντα που χρειάζονται για να εργαστεί κάποιος στο Oktoberfest είναι ευγένεια, αίσθηση του χιούμορ, υπομονή και φυσική κατάσταση.
Τα γεμάτα ποτήρια ζύθου ζυγίζουν περίπου 30 κιλά και οι σερβιτόροι και σερβιτόρες κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ θα συμπληρώσουν περίπου 20χλμ σε περπάτημα κάθε εργάσιμη μέρα. Σύμφωνα με τον ιστότοπο της εκδήλωσης, οι σερβιτόροι και σερβιτόρες αμείβονται με την ώρα και υπολογίζεται πως για τις 16 με 18 μέρες εργασίας στο Oktoberfest θα λάβουν περίπου €5.000. Εξαρτάται από τις ημέρες και ώρες απασχόλησης, όπως και σε ποια τέντα, αφού σε μια τέντα με λιγότερο κόσμο θα απασχοληθούν λιγότερα άτομα, όπως και σε ένα bier garden –υπαίθρια τραπέζια– η επισκεψιμότητα εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες. Τα φιλοδωρήματα αποτελούν ένα σημαντικό πρόσθετο έσοδο, αφού σε αρκετές περιπτώσεις αγγίζουν τα €100 περίπου ημερησίως.
Σύμφωνα με μαρτυρίες για ορισμένους εργαζόμενους τα €5.000 είναι λίγα αφού το 2019 κατάφεραν να φτάσουν τα €8.000, με κάποιος να αναφέρουν ότι κατά τη διάρκεια των ημερών εργασίας τους αμείφτηκαν συνολικά με €9.800. Συνολικά κατά τη διάρκεια του Oktoberfest απασχολούνται 13.000 άτομα, 8.000 είναι με σταθερή απασχόληση και 5.000 ως έκτακτο προσωπικό. Αν αυτό ακούγεται ενδιαφέρον η καταλυτική ημερομηνία για αίτηση είναι, κάθε χρόνο, η 31η Δεκεμβρίου.
Κατά τη διάρκεια του Oktoberfest, η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας είναι αλυσιδωτή. Ξενοδοχεία, χώροι βραχυχρόνιας μίσθωσης, επιχειρήσεις εστίασης, υπηρεσίες μεταφορών όπως ταξί με ποδήλατο κερδίζουν επίσης σημαντικά ποσά. Πάλι εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες και από τις ώρες απασχόλησης. Ένας οδηγός ταξί με ποδήλατο, μπορεί να κερδίσει από €5.000 ως και €9.000 κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, με εκείνους που αγγίζουν το μέγιστο να εργάζονται διπλές βάρδιες, δηλαδή 16 ώρες την ημέρα.
Ο τουριστικός κλάδος του Μονάχου στηρίζεται πάρα πού στον ζύθο, την ζυθοποιία και το Oktoberfest, και όπως φαίνεται σε γερμανικά δημοσιεύματα, υπάρχουν αρκετοί που εργάζονται σε φεστιβάλ και εκδηλώσεις ζύθου, χωρίς να κάνουν κάτι άλλο, έχοντας ορισμένες ομοιότητες με το ελληνικό τουριστικό καλοκαίρι. Οι επισκέπτες το 2019 ξόδεψαν €70,22 κατά κεφαλή, στις 16 ημέρες του φεστιβάλ σε ένα σύνολο περίπου €442 εκ. (6,3 εκ. επισκέπτες περίπου σε εκείνη τη διοργάνωση). Το Oktoberfest επεκτείνει την τουριστική περίοδο στο Μόναχο, πέρα των θερινών μηνών, αφού διεξάγεται από μέσα Σεπτεμβρίου ως και την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου, προσελκύοντας επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Στοιχεία του 2019 παρουσιάζουν συνολικά το 14% να είναι από το εξωτερικό με το 12% αυτού να προέρχεται από τις ΗΠΑ, αντίστοιχο ποσοστό από την Ελβετία και την Ιταλία, το 10% από τη Μεγάλη Βρετανία, 7% από την Αυστραλία και το υπόλοιπο από άλλες χώρες του κόσμου. 15% των επισκεπτών ήταν από την υπόλοιπη Γερμανία και το 71% από την Βαυαρία. Υπολογίζεται ότι οι επισκέπτες εκτός Μονάχου ξόδεψαν επιπλέον €285 εκ. σε φαγητό και ποτό, αγορές, αστικές και δημόσιες μεταφορές, ενώ μόνο €505 εκ. δαπανήθηκαν σε έξοδα διαμονής, αυξάνοντας τη ζήτηση σε κλίνες. Το 65% των επισκεπτών διανυκτέρευσαν στο Μόναχο (30% σε συγγενείς και φίλους και 70% σε επιχειρήσεις φιλοξενίας όπως ξενοδοχεία, B&B, κάμπινγκ και χόστελ). Πέρα από την αύξηση σε κλίνες, οι επισκέπτες αύξησαν την ζήτηση σε υπηρεσίες εστίασης, ενώ δαπάνησαν χρήματα για να δουν τοπικά αξιοθέατα όπως Marienplatz, Viktualienmarkt και Rothenburg ob der Tauber. Το Oktoberfest προάγει παράλληλα τα τοπικά έθιμα και την ιστορία παρουσιάζοντας εκδηλώσεις και ένδυση που παραπέμπουν σε άλλες εποχές και είναι λιγότερο οικείες στους νέους επισκέπτες, ενώ πολλοί αγοράζουν τοπικά αναμνηστικά και παραδοσιακές ενδυμασίες ή άλλο εμπορικό υλικό (merchandise). Το Oktoberfest συμβάλλει επίσης στην οικονομική ανάπτυξη στους κλάδους των μεταφορών –όχι μόνο των ταξί που ανέφερα παραπάνω– αλλά και των logistics.
Αν δούμε το Oktoberfest από την πλευρά του επιχειρηματία, εργοδότη, εργαζόμενου, όπως και από εκείνη του τουριστικού κλάδου και των σύγχρονων μεταφορών, το φεστιβάλ απαιτεί οργάνωση, στελέχωση και προώθηση, προσφέροντας μεγάλες απολαβές στο Μόναχο και σε όποιους δραστηριοποιούνται άμεσα ή έμμεσα σε αυτό. Μια επιχειρηματική διοργάνωση ζυθοτουρισμού που αφήνει οικονομικά ικανοποιημένη τη μεγαλύτερη μερίδα εμπλεκόμενων, όπως και επισκεπτών, για διαφορετικούς λόγους βέβαια.