Δεν είναι η ιδανική εποχή για τους ιδιοκτήτες μιας παμπ ή ενός μπαρ στο Ηνωμένο Βασίλειο. Νέα κλαδική έρευνα αποκαλύπτει δεδομένα για την καταστροφική ζημιά που προκαλεί η αύξηση του κόστους ενέργειας, αγαθών και εργασίας στους χώρους φιλοξενίας.
Η κερδοφορία των επιχειρήσεων φιλοξενίας σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο σημειώνει κατακόρυφη πτώση με μόνο το 37% αυτών να παρουσιάζει κέρδη, με τους μεγαλύτερους αρνητικούς παράγοντες να είναι το αυξανόμενο κόστος ενέργειας (74%), αγαθών (55%) και εργασίας (54%).
Η έρευνα έρχεται σχεδόν ένα χρόνο αφότου η κυβέρνηση δημοσίευσε τη «Στρατηγική Ανάκαμψης της Φιλοξενίας», με πρόθεση να αυξήσει την επιβίωση του κλάδου βελτιώνοντας την κερδοφορία και βάζοντας τις παμπ, τα μπαρ και τα εστιατόρια στο επίκεντρο των σχεδίων για την αναζωογόνηση των τοπικών οικονομιών μετά την πανδημία.
Ωστόσο, η εικόνα για τις επιχειρήσεις φιλοξενίας παραμένει ζοφερή, με σχεδόν τις μισές επιχειρήσεις (45%) να αναγκάζονται να περιορίσουν το ωράριο λειτουργίας για να αποφύγουν το οριστικό κλείσιμο και μία στις έξι να αναφέρει ότι δεν έχει αποθεματικό σε μετρητά.
Οι επιχειρήσεις καλούν τώρα την κυβέρνηση να αναγνωρίσει τη συμβολή των επιχειρήσεων φιλοξενίας στην οικονομία, ενώ σημειώνουν ότι λιγότερο από το ένα τρίτο (28%) εξετάζουν επί του παρόντος να επενδύσουν στις επιχειρήσεις τους λόγω του δύσκολου οικονομικού κλίματος. Επισημαίνουν μάλιστα τρεις βασικές προτεραιότητες για να επανέλθει ο κλάδος σε τροχιά: αντιμετώπιση των σημερινών πληθωριστικών ανέμων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, μεταρρυθμίσεις που θα απελευθερώσουν δυνατότητες ανάπτυξης και ένα νέο φορολογικό και επενδυτικό καθεστώς που να διευκολύνει έναν ανθεκτικό και παραγωγικό τομέα φιλοξενίας.
Η διευθύνουσα σύμβουλος της British Beer and Pub Association Emma McClarkin (φωτογραφία) δήλωσε: «Τα στοιχεία είναι πολύ ανησυχητικά και καταδεικνύουν την κρίσιμη κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι επιχειρήσεις φιλοξενίας σε ολόκληρη τη χώρα. Δεδομένης της ευκαιρίας, ο κλάδος μας έχει τεράστιες δυνατότητες εξέλιξης και την ικανότητα να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη των κοινοτήτων σε κάθε τμήμα του Ηνωμένου Βασιλείου, αντ’ αυτού εξακολουθούμε να παλεύουμε να σταθούμε σωστά στα πόδια μας μετά από δύο ταραχώδη χρόνια.
Τις τελευταίες εβδομάδες ο πληθωρισμός έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ και το κόστος σε σημαντικά υλικά και υπηρεσίες εκτοξεύτηκε, ενώ η εμπιστοσύνη των καταναλωτών έχει πέσει κατακόρυφα με αποτέλεσμα λιγότερους πελάτες στους χώρους μας. Αντιμετωπίζουμε μια τέλεια καταιγίδα, αλλά δεν μπορούμε να κρατηθούμε για πάντα, χρειαζόμαστε ανακούφιση το συντομότερο δυνατό, πριν το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας αναγκάσει τους χώρους να κλείσουν οριστικά».
Οι ευρωπαικές ζυθοποιίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ανάκαμψη από την πανδημία του Covid, εάν οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων υιοθετήσουν τα σωστά μέτρα για τη στήριξη του κλάδου. Καθώς οι Ευρωπαίοι κοιτούν προς το πρώτο τους καλοκαίρι χωρίς περιορισμούς Covid-19 μετά από τρία χρόνια στον τομέα της φιλοξενίας και των εκδηλώσεων, οι ζυθοποιοί ελπίζουν σε μια ανάκαμψη στα επίπεδα ανάπτυξης πριν από την πανδημία, αναφέρει η Ένωση Ζυθοποιών Ευρώπης.
Σχολιάζοντας τη νέα έκθεση της Europe Economics, για τον αντίκτυπο του Covid η Ένωση Ζυθοποιών Ευρώπης ανέφερε ότι ενώ η φιλοξενία μπύρας ανακάμπτει σιγά σιγά από την πανδημία, εξακολουθεί να βρίσκεται σε επισφαλή θέση. Με τα κατάλληλα μέτρα στήριξης, οι ζυθοποιοί μπορούν ωστόσο να πρωτοστατήσουν, αναζωογονώντας την οικονομία.
Η έκθεση επιπτώσεων του Covid αποκαλύπτει ότι το 2021, υπήρξαν ενδείξεις ανάκαμψης, όμως ο κλάδος της ζυθοποιίας σημείωσε μόνο μέτριες αυξήσεις στις πωλήσεις μπύρας, καθώς ο αντίστοιχος της φιλοξενίας απέτυχε να επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα. Ενώ το 2021 είδαμε τη σταδιακή επιστροφή των Ευρωπαίων τουριστών το καλοκαίρι, παρατηρήσαμε τις διακοπές περισσότερων επιχειρήσεων φιλοξενίας, αυστηρούς κανόνες ανοίγματος, ταξιδιωτικούς περιορισμούς, απαιτήσεις εμβολιασμού και ελέγχων και κανόνες που συνεχώς μεταβάλλονταν. Όλα τα παραπάνω συνδυάστηκαν για να μειωθούν τα έσοδα.
Η έκθεση δείχνει ότι το 2021 οι πωλήσεις μπύρας σε μπαρ, παμπ και εστιατόρια εξακολουθούσαν να είναι μειωμένες κατά 35% από το 2019, αφήνοντας τη συνολική αγορά μπύρας 8% χαμηλότερα σε σχέση με τα προ Covid επίπεδα.
Δεδομένης της σημαντικής συμβολής της μπύρας στην ευρωπαϊκή οικονομία και των εκτεταμένων συνδέσεων σε όλη την αλυσίδα αξίας της μπύρας, ο αντίκτυπος της πανδημίας στην ζυθοποιία είχε αρνητικές επιπτώσεις σε όλες τις θέσεις εργασίας, την προστιθέμενη αξία και τα κρατικά έσοδα που παράγονται σε όλη την αλυσίδα μπύρας. Και ενώ ο αντίκτυπος του Covid-19 μπορεί να υποχωρεί, η ευρωπαϊκή οικονομία αντιμετωπίζει τώρα νέες, πρόσθετες πιέσεις που θα επηρεάσουν τις καταναλωτικές δαπάνες και θα επιφέρουν μεγαλύτερα οικονομικά βάρη και αβεβαιότητα σε πολλές επιχειρήσεις.
Καθώς η ζυθοποιία και η φιλοξενία εργάζονται για να επιστρέψουν εκεί που ήταν, πολλά διακυβεύονται για την ευρύτερη οικονομία. Οι αριθμοί από το 2021 αποδεικνύουν ότι η μπύρα έχει ισχυρές δυνατότητες να οδηγήσει στην ανάκαμψη της Ευρώπης, με τη μέτρια ανάπτυξη να βοηθά ακόμα περισσότερες από τις μισές χαμένες θέσεις εργασίας να επιστρέψουν και να δημιουργηθούν επιπλέον φόροι 4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο, η πλήρης ανάκαμψη στα προ-πανδημίας επίπεδα μπορεί:
- να επιστρέψει επιπλέον 6,2 δισ. ευρώ σε προστιθέμενη αξία στην οικονομία
- να ανακτήσει 254.000 περισσότερες θέσεις εργασίας
- να φέρνει επιπλέον 6 δισ. ευρώ σε φορολογικά έσοδα για τις κυβερνήσεις

Ο Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ζυθοποιών Ευρώπης Pierre Olivier Bergeron
Ο Pierre-Olivier Bergeron, Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ζυθοποιών Ευρώπης (φωτογραφία) ανέφερε πως η έκθεση δείχνει ότι υπάρχουν θετικά σημάδια για τον τομέα της φιλοξενίας και της μπύρας, αλλά πρέπει να γίνουν περισσότερα. «Αυτή είναι ακόμα μια δύσκολη στιγμή για τον κλάδο της ζυθοποιίας και της φιλοξενίας και δεν μπορούμε να θεωρήσουμε τίποτα δεδομένο. Οι ζυθοποιοί έχουν υπομείνει δύσκολες στιγμές, που διαρκούν πολύ περισσότερο από ότι θα περίμενε κανείς. Έχουμε ανακτήσει μόνο ένα μέρος από αυτά που χάσαμε», είπε.
«Πριν την πανδημία, η βιομηχανία της ζυθοποιίας δημιούργησε 2,6 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στην Ευρώπη. Μπορούμε να ξαναχτίσουμε αξία σε όλη την αλυσίδα της ζυθοποιίας, από την παραγωγή ως και φιλοξενία. Μπορούμε να συμβάλουμε στην αύξηση της ζήτησης των καταναλωτών και να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη τους. Τα μπαρ και οι παμπ μπορούν για άλλη μια φορά να γίνουν πυλώνες της τοπικής κοινωνίας και μαζί της, της οικονομίας.
Παρόλα αυτά χρειαζόμαστε υποστήριξη. Εάν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θέλουν να επενδύσουν στον τομέα –και να δουν επιστροφή των φορολογικών εσόδων– θα πρέπει να γνωρίζουν ότι πολλές ζυθοποιίες εξακολουθούν να παργματοποιούν τεράστιες μάχες για να ανακάμψουν. Με τη σωστή υποστήριξη, μεταξύ άλλων, μέσω στοχευμένων δημοσιονομικών μέτρων, οι ζυθοποιοί και η φιλοξενία μπορούν και πάλι να γίνουν θετικοί συνεισφέροντας θετικά στην οικονομία, τον πολιτισμό, την κοινωνία και τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής».
Σε αντίθεση με την τύχη των οίνων και των οινοπνευματωδών ποτών, η Έκθεση Επιπτώσεων του Covid δείχνει ότι η παραγωγή μπύρας το 2021 στην Ευρωζώνη ήταν ακόμα κατά 11% κάτω από τα επίπεδα του 2019, αντανακλώντας τη στενή σχέση της μπύρας με τη φιλοξενία, την τοπική ρίζα της ζυθοποιίας και τη φθαρτή φύση της μπύρας. Επιπλέον, με το 2021 τις off-trade πωλήσεις μπύρας σε καταστήματα μόνο 6% υψηλότερο από τα νούμερα του 2019, είναι σαφές ότι η κατανάλωση μπύρας παραμένει στενά συνδεδεμένη με την κοινωνικοποίηση και την κοινοτική λειτουργία των παμπ, των μπαρ και των εστιατορίων.
Ο υπολειπόμενος αντίκτυπος της πανδημίας γίνεται αισθητός το 2022 καθώς οι αλυσίδες εφοδιασμού πιέζονται κυρίως από τον συνεχιζόμενο πόλεμο στην Ουκρανία και την επικείμενη κρίση επισιτιστικής ασφάλειας. Οι ζυθοποιοί αντιμετωπίζουν προκλήσεις από τις τιμές της ενέργειας, το κόστος των πρώτων υλών, την προμήθεια γυαλιού, τις ελλείψεις οδηγών και άλλα παγκόσμια ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας.Αν και οι συνολικοί όγκοι μπύρας ενδέχεται να επιστρέψουν, παραμένει ασαφές πόσο γρήγορα τα καφέ, οι παμπ, τα μπαρ και τα εστιατόρια –που αντιπροσώπευαν στο παρελθόν το ένα τρίτο των συνολικών πωλήσεων μπύρας– θα ξαναγυρίσουν στις συνθήκες πριν από τον Covid. Αυτό θα έχει αντίκτυπο στη δομή της αγοράς μπύρας στο σύνολο της.
Ωστόσο, οι ζυθοποιοί είναι εκ φύσεως πολυμήχανοι και θετικοί άνθρωποι. Τα χειρότερα της πανδημίας του Covid τελείωσαν, τώρα είναι η ώρα να ξεκινήσουμε την ανοικοδόμηση. Και, για να επινοήσω μια φράση, χτίσου καλύτερα.
Πρώτη δημοσίευση: Beer & Bar Magazine, Τεύχος 17 (αγοράστε το τεύχος)